AHLAN WASAHLAN WAMARHABAN BIKUM . SELAMAT DATANG KE LAMAN BDIA SMKA WATANIAH 2010 . JIHAD FI SABILILLAH .

Thursday, October 21, 2010

singkap tragedi semalam


Sinar petang yang baru sahaja menampakkan wajahnya dek kerana hujan lebat dari tengahari tadi seakan-akan damai di rasa.

Namun suasana itu nyata gagal melenyapkan keresahan yang menghantui fikiran Umai.

Umai seorang gadis yang lincah pergerakannya nyata kecundang pada takdir Ilahi.

Dia bersama Dhia telah ditimpa kecelakaan pada hari sebelumnya.

"Bila nak pos motor ni? Esok dah nak balik.Aku risau la. Nanti lambat-lambat kalau ada aral macam mana?"kata Umai.

"Ya, esok pagi-pagi kita pergi. Nak risau apa pulak. Hish, kau ni! Ada-ada saja. Cuba la optimis sikit.''Dhia membalas.

Keesokan paginya.

"Assalamualaikum, Abang Rizal ada kerja tak pagi ni?" kedengaran suara Dhia ditelefon.

"Waalaikumussalam. Tak ada, kenapa?"balas Abang Rizal.

"Nak mintak tolong hantar pergi KTM la. Nak pos motor Umai"

"Ok, sekejap lagi abang sampai. "balas Rizal yang kemudiannya menamatkan perbualan telefon dengan Dhia.

Selepas sarapan nasi goreng dan air kopi, kami bertiga berangkat ke KTM.

Aku dengan Umai naik motor, Abang Rizal pula memandu Toyota Viosnya.

Jadi, apabila balik nanti kami balik dengan Abang Rizal la.

Cuti semester baru mula, aku pulak dah lama tak tunggang motor.

Macam-macam la Kak Ina pesan pada aku suruh berhati-hati semua. Aku pun hairan pada mulanya.

Tapi biasalah kakak mana tak sayang kan adik, biasalah tu pesan suruh bawa hati-hati.

Malang tak berbau

Tak sampai lima kilometer kami bergerak dari rumah Kak Ina dan sampai di traffic light di simpang tiga depan Petronas aku dan Umai dilanggar kereta.

Waktu tu aku ingat lagi lampu dari hujau tukar kuning.

Aku yang tunggang motor ala-ala speed santai ni tak berhajat nak kejar lampu tu tapi apakan daya orang yang bawa kereta Viva belakang kami berusaha kejar lampu kuning tu.

Akibatnya aku dan Umai melambung.

Keadaan jalan tiga lane area itu memberi kesempatan kepada Abang Rizal untuk berhenti di sebelah Viva malang tu.

Dah mcm tengok stunt dalam TV pula bila tengok adik dan kawan adik dia melambung impak dari momentum kuat dari Viva tu.

Dah macam pelanggaran berkesan dalam konsep fizik.

Objek satu berada dalam keadaan statik, manakala objek dua dalam keadaan bergerak.

Aku ke yang salah?

Alhamdulilah aku dengan Umai tidak mengalami sebarang kecederaan.

Bukan kata patah, darah setitik pun tak mengalir.

Aku bersyukur teramat sangat. Dalam hati,Allah sahaja yang tau.

Kaki mengigil sampai aku tak dapat berdiri.

Aku dan Umai duduk tepi jalan (atas divider).

"Dhia luka tak? Sakit tak ? Umai?!"cemas Abang Rizal bertanyakan keadaan kami sejurus menolak motor Honda Ex5 ketepi jalan.

Ke balai polis jugak akhirnya...

Usaha untuk mendapatkan ganti rugi akibat motor aku yang separuh hancur ni tak settle di balai tapi kat tepi jalan tu juga. Em... lepas la nak beli cover set yang pecah tu.

"Saya mau claim insurance lo." Beritahu bapa kepada pelanggar tadi.

"Kalau macam tu, kita settle di balai."tegas Abang Rizal.

Tak pasal-pasal Abg Rizal patah balik semula ke rumah, ambil Kak Ina dan minta bawa aku dan Umai pergi balai sementara Abang Rizal bawa motor.

Sampai di balai polis, pegawai yang bertanggungjawab berjumpa denganku dan Umai . Alhamdulilah, itulah perkataan yang keluar dari mulut pegawai itu. Dia bersyukur sebab aku dengan Umai tidak mengalami kecederaan.

"Saya bukan apa, kalau tengok dari keadaan kereta ni, saya tak pasti mangsa yang kena langgar tu hidup atau tidak. "komen Ispektor Kamal.

"Tak tau hidup ke tak?'' aku hairan.

"Tapi lepas saya nampak kamu jalan elok, syukurlah."tambahnya lagi.

Masa tu kira kali pertama la aku pegi buat laporan polis. Cuak juga la, mana taknya dengan kaki yang menggigil lagi. Allah saja yang tahu.

Alhamdulillah aku tak salah. Mata merit aku pun tak jatuh. Maklumlah Lesen P lagi. Kalau tak, masak juga la nanti.

Peristiwa tu dah berlaku kira-kira 2 tahun yang lalu.

Tapi ia masih segar dalam ingatan.

Betul lah cakap Kak Ina, tunggang motor ni, kita biasanya akan merasa sekali accident, sekali tayar pancit dan minyak habis.

Yang accident dengan tayar pancit tu dah merasa. Kalau diingat-ingat trauma pun ada, tapi apakan daya motor saja yang mampu dimiliki sekarang.

Mahu atau tidak, kena juga kikis trauma tu.


No comments: